מגוון נירולוגי – אימוץ הייחודיות ומגוון של נורמליות

תוכן עניינים

מהו מגוון נוירולוגי?

מוחו של כל אדם שונה מהאחר, בדיוק כמו טביעת האצבע שלו. מכיוון שכל מוח הוא ייחודי, קל להבין שלא כל המוחות יגיבו בדיוק באותה צורה לאותו גירוי, אירוע או פעילות.
המונח "מגוון נוירולוגי" טומן בחובו את הדרכים הייחודיות שבהן אנשים מתפקדים, ורואה הבדלים בין אנשים לאורך הספקטרום, במקום להשוות לסף בודד של מה שנחשב כנורמלי. באמצעות פילוסופיית המגוון הנוירולוגי , החברה מתחילה לקבל שיש מגוון רחב של התנהגויות , קוגניציות ותגובות רגשיות ושאין דרך "נורמלית" או "טיפוסית" אחת.

"גיוון נוירולוגי" הוא מושג שמתייחס לאנשים עם הבדלים בתפקוד המוח ובתכונות ההתנהגותיות, כחלק מהשונות הרגילה באוכלוסיית האדם."

אוכלוסיית האנשים המתמודדים עם שונות נוירולוגית כוללת : ADHD, אוטיזם, הפרעה בעיבוד שמיעה או כל חוש אחר, דיסלקציה ועומס חזותי /אירלן .
בדיוק כפי שטביעות אצבע הן ייחודיות, ולא ניתן לתייג כל טביעת אצבע כרגילה או כאופיינית, כך כל מוח הוא ייחודי.
אם כך מדוע תמיד ציפינו שהמוחות הייחודיים הללו יתפקדו בדיוק באותו אופן? כשאתה מסתכל על זה ככה, זה נראה כמעט לא מתקבל על הדעת. בהרבה מקרים, לאנשים עם שונות נוירולוגית יש גם אופני חשיבה שונים, כגון: חשיבה אסוציאטיבית ולוגית או חשיבה בתמונות.

רקע על המונח גיוון נוירולוגי

המונח "גוון נוירולוגי" נטבע בשנות ה-90 על ידי הסוציולוגית האוסטרלית, ג'ודי סינגר, כדי להילחם בסטיגמה ולקדם את קבלתם של אנשים על הרצף האוטיסטי . אבל המונח "גיוון נוירולוגי" כולל, כאמור, גם מצבים אחרים הכרוכים בהבדלים נוירולוגיים, כגון: הפרעות קשב וריכוז, הפרעות למידה ובעיות עיבוד, כגון עומס חזותי (אירלן).

מה שפעם נחשב לתפקוד לא תקין או לא טיפוסי (אטיפיקלי), נחשב כיום פשוט לווריאציה באופן שבו מוחות פועלים.
להיות עם מגוון נוירולוגי זה להיות שונה, לא להיות טועה.
מוח שעובד אחרת הוא לא מוח שצריך לתקן או לרפא. עם הגישה החדשה למגוון נוירולוגי, ההבדלים המוחיים הללו נחגגים ואף נראים כנקודות חוזק.

הקשר בין מגוון נוירולוגי ואירלן

תסמונת אירלן, הידועה גם כעומס חזותי ( VSS ) היא הפרעה תפיסתית המאופיינת בקושי בעיבוד מידע חזותי. אנשים עם תסמונת אירלן חווים לעיתים קרובות אי נוחות, עומס בעיניים, כאבי ראש ותסמינים גופניים אחרים בעת קריאה או עבודה עם חומרים מודפסים. תסמונת אירלן הינה אחת מהתופעות המאפיינות מגוון נוירולוגי . זוהי וריאציה בתפקוד הנוירולוגי, במקרה זה, המוח מפרש ומעבד גירויים חזותיים ואור, באופן שיכול לגרום להבדלים בקוגניציה, בתפיסה ובהתנהגות.
במקום לראות את תסמונת אירלן כהפרעה שיש לתקן, נקודת המבט של המגוון הנוירולוגי מעודדת התאמות ותמיכה, כדי לעזור לאנשים עם תסמונת אירלן לשגשג בסביבות למידה ועבודה.
התמיכה בשיטת אירלן מבוססת על אבחון העיבוד החזותי ושימוש ב:עדשות מסננות צבע המותאמות באופן אישי, בעדשות מגע ובשקפים צבעוניים. לסיכום, תנועת המגוון הנוירולוגי שואפת לקדם חברה מכילה ומקבלת יותר, שמכירה ומעריכה את כל צורות המגוון הנוירולוגי, וביניהן גם תסמונת אירלן.

הבהרה משפטית

 המידע והתכנים המופיעים באתר זה נועדו לשם אספקת אינפורמציה כללית בלבד ואינם בגדר המלצה, עצה רפואית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם מומחה על בסיס אישי ופרטני. מטרתם של התכנים הכתובים באתר היא לסייע בידי המעיינים בו ולהרחיב את בסיס הידע שלהם בנושאים המובאים בו טרם הפנייה למומחה הרלוונטי.

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים ואנו ניצור אתכם קשר בזמן הקרוב

דילוג לתוכן