יכול להיות שאבחון ה-ADHD שלי שגוי?
מחקר חדש על הדמיון בין הפרעת קשב ועומס חזותי (אירלן)

תוכן עניינים

ראיות לקשיי עיבוד חזותי חופפים בהפרעות קשב וריכוז( ADHD)
ועומס חזותי בקרב מבוגרים

אביבה בר ניר, חיה שקד, שולמית אלעד וסנדרה טוסטה

רקע

במחקר זה חקרו את הכדאיות של שימוש בעדשות משקפיים מסננות צבע כטיפול משלים למבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז וקשיים בעיבוד חזותי.

במחקר השתתפו 59 מבוגרים (גילאי 18-50), שאובחנו כסובלים מהפרעות קשב וריכוז ועומס חזותי, 39 מתוכם קיבלו עדשות משקפיים מסננות צבע, ו-20 מתוכם לא קבלו אותם, כלומר לא הייתה כל התערבות, כדי להתמודד עם קשיי עיבוד חזותיים.

כלי המחקר

הכלים שהשתמשו במחקר היו מבדק ממוחשב  MOXO d-CPT, זהו מבחן ביצועים מתמשך מבוסס מחשב, הנעשה פעמיים. פעם  לפני ההתערבות ( לפני הרכבת המשקפיים עם מסנני הצבע) ושעה לאחר ההתערבות (עם המשקפיים מסנני הצבע) כדי להעריך אם יש שינוי בטווח הקצר בפרופיל הקשבי של המשתתפים.

במחקר השתמשו בשאלון מתוך המדריך האבחוני והסטטיסטי להפרעות נפשיות של האיגוד הפסיכיאטרי האמריקאי, מהדורה חמישית (DSM-5).הנבדקים מלאו את השאלון לפני הרכבת המשקפיים מסנני הצבע ו-3-6 חודשים לאחר הרכבתם, כדי להעריך אם הייתה השפעה להרכבת המשקפיים עם מסנני הצבע  בטווח הארוך.

תוצאות המחקר

נמצא, שבקבוצת ההתערבות, אלו שהרכיבו את המשקפיים מסנני הצבע, היו שיפורים משמעותיים בפרופיל הקשבי הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך בהשוואה לקבוצת הביקורת. 49% מהמשתתפים עם התערבות בטווח קצר (הרכבת משקפי אירלן) ו-64% עם התערבות ארוכת טווח לא עמדו עוד בקריטריונים לאבחון ADHD משמע נכנסו לטווח הנורמה.

הממצאים מצביעים על כך שהתאמת עדשות משקפיים מסננות צבע עשויה להוות טיפול משלים למבוגרים רבים הסובלים מבעיות קשב וריכוז ועומס חזותי.

המקור התפרסם ב: Journal of Perception and Motor Skills
Evidence for Overlapping Visual Processing Difficulties in Adult ADHD and Visual Stress
Aviva BarNir 1, Haya Shaked 2, Shulamit Elad 1, Sandra Tosta 3
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37528514/

הבהרה משפטית

 המידע והתכנים המופיעים באתר זה נועדו לשם אספקת אינפורמציה כללית בלבד ואינם בגדר המלצה, עצה רפואית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם מומחה על בסיס אישי ופרטני. מטרתם של התכנים הכתובים באתר היא לסייע בידי המעיינים בו ולהרחיב את בסיס הידע שלהם בנושאים המובאים בו טרם הפנייה למומחה הרלוונטי.

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים ואנו ניצור אתכם קשר בזמן הקרוב

דילוג לתוכן