רגישות חזותית(ויזואלית) ואנשים על הרצף האוטיסטי ASD

תוכן עניינים

רקע

רגישות חושית חזותית היא בעיה חושית שכיחה אצל אנשים על הרצף האוטיסטי (ASD). הם עלולים לחוות רגישות יתר או תת-רגישות לגירויים חזותיים מסוימים, כגון אורות בהירים או אורות מהבהבים. רגישויות אלו עלולות לגרום לחוסר  נוחות, לחרדה או אפילו לכאב.

 

לדוגמה, אדם עם ASD עלול לסבול תחת תאורה בהירה או תאורת ניאון, מכיוון שתאורה כזו עלולה לגרום לעומס חושי, לעיתים לעומס בלתי נסבל.

 הם יתקשו להתמודד עם סביבה מרובת גירויים חזותיים, מכיוון שיכול להיות להם קשה להתמקד באובייקטים או במשימות ספציפיות.

אמנם לא כל האנשים עם ASD חווים רגישויות חושיות חזותיות, וחומרת וסוג הרגישויות יכולים להשתנות מאדם לאדם, אך רגישות תחושתית לאור ולגירויים חזותיים מדווחת עד ל- 75% מהאנשים עם ASD (1)

 

משקפי אירלן כאמצעי המסייע להפחתת הרגישות החושית הויזואלית

רבות מהרגישויות החושיות החזותיות שדווחו על ידי אנשים עם ASD, כגון: רגישות לאור, עיוותים תפיסתיים בסביבה ובדף המודפס, ואפילו בעיות עם זיהוי פנים, ניתן לשפר באמצעות שימוש בעדשות משקפיים מסננות צבע, המותאמות באופן אישי . עדשות אלה מסננות אורכי גל  מסוימים בקרן האור הגורמים להפחתת ההיפראקטיביות באזור עיבוד הראיה, ומאפשרות  עיבוד חזותי משופר.( 2-3)

מבוגרים מפורסמים על הרצף האוטיסטי כמו: טמפל גרנדין ודונה וויליאמס, תיארו איך העולם יכול להיראות עבור מישהו עם אוטיזם שחווה קשיי עיבוד חזותיים-תפיסתיים. בספרה, Nobody Nowhere, דונה וויליאמס אומרת, "צבעים ודברים ואנשים היו עפים, דלתות היו נבעטות פנימה ולפעמים גם פרצופים. אבל זה אף פעם לא היו אנשים שלמים, רק החלקים שלהם". זוהי הצצה לעולם המפוצל והמפחיד,לעתים, שבו חיים רבים עם ASD. 

למה לסבול, יש פתרון! >>

קשיי עיבוד  חזותי נוספים בקרב אנשים עם ASD

אנשים וילדים על הרצף האוטיסטי הסובלים גם מקשיי עיבוד חזותי, עלולים להיתקל בקשיים בכל אחד מהדברים הבאים:

1) עומס חושי הנגרם מאורות בהירים, נורות פלורסנט ואור שמש. תאורה מלחיצה; וזה גורם להתנהגויות הבאות לסינון האור, להפחתתו, לקשר עין לקוי ולתסמינים גופניים כגון חרדה או כאבי ראש.

2) עיוותים סביבתיים שבהם הפרט רואה את העולם בצורה מעוותת. אובייקטים מטושטשים, נעים, משתנים ולעיתים נעלמים. אנשים יכולים להיראות מפחידים, מדרגות עשויות להיראות כמו מגלשה ללא מדרגות, וקירות ורצפות עשויים להתנדנד. תפיסות מוטעות יכולות לגרום לקשיים עם קשב מתמשך, קשר עין, לקשיים בקואורדינציה מוטורית גסה ועדינה. כמו כן יכול להיות קושי ביכולת לפרש הבעות פנים וכישורים חברתיים לקויים.

3) טקסט כתוב עלול להיראות כטקסט מעוות המקשה על למידה או קריאה. האדם יכול להיות בעל כישורי קריאה טובים או אפילו מצוינים, אך הוא מתקשה בהבנת הנקרא בפעם הראשונה, או חווה מתח ועייפות בעת קריאה או בעת ביצוע פעילויות אחרות.

ביבליוגרפיה

  1. Raucci, U., Di Nardo, G., Evangelisti, M., Villa, M. P., & Parisi, P. (2021). Photosensitivity in Various Disease States. In The Importance of Photosensitivity for Epilepsy (pp. 139-150). Springer, Cham.

  2. Amanda K. Ludlow, Elaine Taylor-Whiffen, and Arnold J. Wilkins, “Coloured Filters Enhance the Visual Perception of Social Cues in Children with Autism Spectrum Disorders,” ISRN Neurology, vol. 2012, Article ID 298098, 6 pages, 2012. doi:10.5402/2012/298098 (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3316948/)

  3. Ludlow, A. K., Giannadou, A., Franklin, A., Allen, P. M., Simmons, D. R., & Wilkins, A. J. (2020). The possible use of precision tinted lenses to improve social cognition in children with Autism Spectrum Disorders. Vision Research, 170, 53-59.

למה לסבול, יש פתרון! >>

הבהרה משפטית

 המידע והתכנים המופיעים באתר זה נועדו לשם אספקת אינפורמציה כללית בלבד ואינם בגדר המלצה, עצה רפואית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם מומחה על בסיס אישי ופרטני. מטרתם של התכנים הכתובים באתר היא לסייע בידי המעיינים בו ולהרחיב את בסיס הידע שלהם בנושאים המובאים בו טרם הפנייה למומחה הרלוונטי.

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים ואנו ניצור אתכם קשר בזמן הקרוב

דילוג לתוכן