תסמינים של קשב וריכוז? לא ודאי שזה ADHD

תוכן עניינים

ילדה עם קשב וריכוז חולמת בהקיץ
המונח "הפרעת קשב וריכוז" הפך לדבר מוכר בקרב הורים ומורים, לתאר ילדים אשר מתמודדים עם התנהגויות ״לא רגילות״ ומגלים תסמינים של קשיים בקשב ובריכוז, כגון קשיים בביצוע משימות במסגרת הלימודים. קיימות כיום דרכים רבות לעזור לילדים אלו להתמודד עם הפרעת קשב וריכוז, החל מהקלות בלימודים, דרך מאמני קשב וריכוז וכלה בטיפול תרופתי כמו ריטלין או כדורים דומים לו. עם כל זאת, לעיתים תסמינים של הפרעת קשב וריכוז, הם רק תסמינים הדומים לבעיה אחרת, לבעיה בתחום החזותי! במקרים אלו, הסיבה האמיתית לקשיי הקשב והריכוז אינה נובעת מבעיה קוגניטיביות, שנדרש להתמודד עימה באמצעות תרופות או אימון, אלא היא נובעת מעומס חזותי המשפיע על הראיה. במילים אחרות, מקור הבעיה הוא בעומס חזותי המשליך על האופן בו הילד מעבד במוחו את המידע שעיניו קולטות וכתוצאה מכך הילד אינו רואה בצורה מדוייקת. העומס החזותי, נוצר כתוצאה מכך שהמוח מעבד באופן לא יעיל אחד או יותר מהצבעים בקרן האור (אורכי הגל בקרן האור) ילדים אלו, סובלים מבעיה של עומס חזותי, שנקראת גם תסמונת אירלן, הטיפול עבורם אינו ניתן באמצעי טיפול רגילים כמו לילדים עם הפרעת קשב וריכוז, אלא באמצעות משקפיים עם עדשות מיוחדות, מסננות צבע, המותאמות להם באופן אישי. ילדים הסובלים מעומס חזותי ( אירלן), מתקשים בעיקר בהכנת שיעורי הבית או בביצוע משימות לימודיות בזמן השיעורים, ממש כמו ילדים עם קשיי קשב וריכוז אולם, מקור ׳הבעיה׳ של הילד הוא שונה. חשוב לדעת שישנם ילדים שמתמודדים עם הפרעת קשב וגם מתמודדים עם עומס חזותי (אירלן).

תסמינים של קשיי קשב וריכוז אצל המתמודדים עם אירלן (עומס חזותי)

מערכת הראיה היא אחת מהמערכות החושיות החשובות ביותר בתהליך הלמידה והביצוע של משימות שונות. ילדים הנמצאים בסיכון עומס חזותי גבוה, כמו ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, חשים קושי להתרכז לבצע משימות ומטלות, ובעיקר לשמור על קשב מתמשך. חלק מההתנהגויות שמתפתחות אצל ילדים אלו, הן אסטרטגיות שהם פיתחו כדי להתמודד עם הסימפטומים שעומס חזותי מביא עימו. חשוב להדגיש, ילדים הסובלים מבעיות בראיה שנובעות מעומס חזותי, אינם בהכרח סובלים מירידה בחדות ראיה, אלו שתי בעיות שונות. העומס החזותי נוצר מבעיה שאינה קשורה לעיניים אלא היא קשורה לתהליכי עיבוד במוח. לכן משקפיים עם עדשות רגילות לא יפתרו את בעיית העומס החזותי. השיטה של אירלן משתמשת במסנני צבע כדי לעזור ׳להרגיע׳ את מערכת הראיה החושית. הפעלת מסנני הצבע תורמת להפחתת המוסחות והתנועתיות המופיעות בתוך הסביבה החזותית. כתוצאה מכך, משתנים גם הקשב והיכולת לבצע משימות בצורה יעילה. ילדים רבים ומבוגרים הצליחו לשלב את מסנני הצבע בצורה מוצלחת ולהתגבר על בעיית הקשב והריכוז. אנו מדברים כאן בעיקר על ילדים, אולם הבעיה קיימת כמובן גם אצל מבוגרים, ועשויה לעזור מאד בלימודים גם לסטודנטים או בכלל במקומות עבודה.

מתי כדאי לבדוק האם תסמינים של קשב וריכוז נובעים מעומס חזותי?

מומלץ לעבור אבחון בשיטת אירלן במקרים בהם מתגלים סימפטומים של קושי בקשב וריכוז. השיטה יעילה במיוחד במקרים הבאים: – קושי להתרכז בעת הקריאה – קושי להתמיד בהכנת שיעורי בית, או כל פעילות לימודית אחרת – קושי להתרכז בכתיבה – קושי להתרכז במבחנים – קושי להתמיד במשימה – חלימה בכתה – התפתחות קשיי קשב וביצוע משימות לימודיות – רגישות גבוהה לאור ניאון או אור בעל עוצמה חזקה

לסיכום

שיטת אירלן נמצאה כפתרון יעיל בקרב ילדים ומבוגרים עם בעיות המאובחנות כקשיי קשב וריכוז, במקרים בהם השיטות ה׳רגילות׳ להתמודדות עם הבעיה, לא עזרו באופן משמעותי, או לא עזרו בכלל. באמצעות בדיקת התאמה פשוטה למשקפי אירלן, הורים ומורים יכולים להקנות לילדים כלי פשוט ויעיל להתמודד עם האתגרים הלימודיים. המסננים הצבעוניים מסייעים בהרגעת מערכת הראיה ובהקלה על הסימפטומים הקשורים לעומס חזותי. כתוצאה מכך, הילדים יכולים לשפר את קשבם ולבצע משימות לימודיות ביעילות גבוהה יותר. מומלץ לפנות אלינו לקבלת פרטים נוספים ותיאום בדיקת התאמה בשיטת אירלן, על מנת לדעת האם עומס חזותי הוא מקור הבעיה והאם משקפי אירלן, שיותאמו באופן אישי, יוכלו לעזור ולהוות את הפיתרון.

עם ענית בחיוב על שלוש שאלות או יותר בשאלון ׳בחן את עצמך קשב וריכוז׳ שלפניך, מומלץ ליצור קשר מידי לתיאום אבחון.

ילדה עם תסמינים של קשב וריכוז adhd

בחן את עצמך האם יש לי הפרעת קשב וריכוז?

לפניך שאלון קצר בסגנון בחן את עצמך קשב וריכוז.
אם קראת עד כאן, יתכן שאתה מזהה אצלך תסמינים של קשב וריכוז, (או שאת/ה מזהה תסמיני קשב וריכוז אצל ילדך), אבל (!) ייתכן שאלו רק תסמינים, שדומים להפרעת קשב וריכוז אבל מדובר בבעיה אחרת, שאינה נוירולוגית. לסובלים מתסמונת אירלן, פעמים רבות ישנם תסימנים הדומים לתסמינים של קשב וריכוז, אולם מקור הבעיה היא באופן שבה העיניים רואות את העולם באופן לקוי וזה למעשה הגורם לקושי להתרכז, קושי בקריאה וכדומה. במידה ואם מדובר בבעיה שאינה נוירולוגית, הפתרון לכך הוא פשוט מהיר ומיידי – באמצעות משקפי אירלן. אבחון מקצועי, יאפשר לך לדעת מיידית אם מדובר רק בתסמינים של קשב וריכוז (והבעיה היא למעשה סמפטום אירלן) או שמדובר באמת בבעיה נוירולוגית.

 

אודות שיטת אירלן בתקשורת

כתבה עם אירלן ב ynet
כתבה על תסמונת אירלן באתר YNET (לחצו לקריאת הכתבה המלאה)
המלצות מעמוד פייסבוק פאולה וליאון
לתגובות נוספות מעמוד הפייסבוק של פאולה וליאון לחצו

מחקר מוכח: ראיות לקשיי עיבוד חזותי חופפים בהפרעות קשב וריכוז (ADHD) ועומס חזותי בקרב מבוגרים

תקציר מאמר מאת: אביבה בר ניר, חיה שקד, שולמית אלעד וסנדרה טוסטה.

במחקר זה חקרו את הכדאיות של שימוש בעדשות משקפיים מסננות צבע כטיפול משלים למבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז וקשיים בעיבוד חזותי.
במחקר השתתפו 59 מבוגרים (גילאי 18-50), שאובחנו כסובלים מהפרעות קשב וריכוז ועומס חזותי, 39 מתוכם קיבלו עדשות משקפיים מסננות צבע, ו-20 מתוכם לא קבלו אותם, כלומר לא הייתה כל התערבות, כדי להתמודד עם קשיי עיבוד חזותיים.
הכלים שהשתמשו במחקר היו מבדק ממוחשב MOXO d-CPT, זהו מבחן ביצועים מתמשך מבוסס מחשב, הנעשה פעמיים. פעם לפני ההתערבות ( לפני הרכבת המשקפיים עם מסנני הצבע) ושעה לאחר ההתערבות (עם המשקפיים מסנני הצבע) כדי להעריך אם יש שינוי בטווח הקצר בפרופיל הקשבי של המשתתפים.
במחקר השתמשו בשאלון מתוך המדריך האבחוני והסטטיסטי להפרעות נפשיות של האיגוד הפסיכיאטרי האמריקאי, מהדורה חמישית (DSM-5).הנבדקים מלאו את השאלון לפני הרכבת המשקפיים מסנני הצבע ו-3-6 חודשים לאחר הרכבתם, כדי להעריך אם הייתה השפעה להרכבת המשקפיים עם מסנני הצבע בטווח הארוך.
נמצא, שבקבוצת ההתערבות, אלו שהרכיבו את המשקפיים מסנני הצבע, היו שיפורים משמעותיים בפרופיל הקשבי הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך בהשוואה לקבוצת הביקורת. 49% מהמשתתפים עם התערבות בטווח קצר (הרכבת משקפי אירלן) ו-64% עם התערבות ארוכת טווח לא עמדו עוד בקריטריונים לאבחון ADHD משמע נכנסו לטווח הנורמה.
הממצאים מצביעים על כך שהתאמת עדשות משקפיים מסננות צבע עשויה להוות טיפול משלים למבוגרים רבים הסובלים מבעיות קשב וריכוז ועומס חזותי.

קישור למאמר המקור:

Evidence for Overlapping Visual Processing Difficulties in Adult ADHD and Visual Stress

Aviva BarNir1, Haya Shaked2, Shulamit Elad1, and Sandra Tosta

הבהרה משפטית

 המידע והתכנים המופיעים באתר זה נועדו לשם אספקת אינפורמציה כללית בלבד ואינם בגדר המלצה, עצה רפואית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם מומחה על בסיס אישי ופרטני. מטרתם של התכנים הכתובים באתר היא לסייע בידי המעיינים בו ולהרחיב את בסיס הידע שלהם בנושאים המובאים בו טרם הפנייה למומחה הרלוונטי.

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים ואנו ניצור אתכם קשר בזמן הקרוב

דילוג לתוכן