קשיי קריאה, דיסלקציה ומשקפי אירלן – מה הקשר בין הדברים?

תוכן עניינים

ילד עם קשיי קריאה 2

קשיי קריאה, דיסלקציה ומשקפי אירלן – מה הקשר בין הדברים?

ילדים ומבוגרים המאובחנים כסובלים מקשיי למידה, קשיי קריאה, או מדיסלקציה, אינם יודעים שקשיים אלו, עלולים לנבוע מבעיה בראיה. כן, חלק גדול מהילדים עם קשיי קריאה או קשיי למידה, סובלים למעשה מבעיה שמקורה בראיה ונקראת תסמונת אירלן או עומס חזותי (visual stress). במילים אחרות, קשיי הקריאה (או קשיי הלימוד) שלהם נגרמים כתוצאה מהאופן שבו הם רואים את הטקסט קרי, קושי בתפיסה החזותית. ילדים ומבוגרים עם אירלן, מתמודדים עם קושי בעיבוד מידע חזותי, כתוצאה מרגישות לאורכי גל מסוימים בקרן האור. בעיה זאת, ניתנת לפתרון קל ופשוט, באמצעות משקפיים עם עדשות מיוחדות הנקראות משקפי אירלן. יודגש שאין מדובר כאן בבעית ראייה הנובעת מחוסר חדות בראיה, שמשקפיים רגילים פותרים. מדובר בבעיה שמקורה באופן בו המח מתקשה לפענח גלי אור ספציפיים, מה שגורם לשיבושים קשים באופן בה הם רואים לדוגמא, טקסט כתוב על גבי דף.
נגן וידאו אודות קשיי הקריאה של מיקה לפני שהתחילה להרכיב משקפי אירלן
נגן וידאו אודות קשיי קריאה ללא ועם - משקפי אירלן השינוי קורה ברגע

כיצד עומס חזותי גורם לקשיי קריאה?

הרגישות המוגברת לאורכי גל ספציפיים של האור, גורמת לעיוותים בראייה.הכתוב לעיתים אינו נראה יציב או ברור, הרקע הלבן מסנוור ומציק. כתוצאה מכך הקריאה יכולה להיות מעייפת, איטית או לא יעילה, יתכן דילוג על מילים או שורות.
כל אלה יכולים לגרום לקשיים בקריאה ובהבנת הנקרא ולגרום לילדים להיות מאובחנים עם קשיי למידה. קושי בקריאה אצל ילדים, מאובחן בדרך כלל בכיתה א׳ בכיתה ב׳ ואף בכיתה ג׳ ומטופל פעמים רבות באופן שגוי, מאחר ובמהלך האבחון לא נבדק נושא העומס החזותי והשלכות התאמת שקפים צבעוניים על הקריאה שלהם.
במידה ואת/ה הורה לילד, שעבר אבחון דידקטי, ונראה לך שהטיפול בקשיי למידה, לא הביא לתוצאות רצויות, מומלץ מאד לשקול לקחת את ילדכם לאבחון של עיבוד חזותי (אבחון אירלן) ולבדיקת התאמת מסנני צבע.
בסרטוני העדויות בעמוד זה תווכחו על השינוי משנה החיים, שעברו ילדים ומבוגרים, בזכות השימוש במשקפי אירלן.

למה לסבול, יש פתרון! »

כיצד יודעים אם הקשיים בקריאה נובעים מעומס חזותי/ אירלן?

כדי לדעת אם קשיי קריאה, או קשיי למידה בכלל, נובעים כתוצאה מעומס חזותי, יש לבצע אבחון ע״י מאבחנת אירלן מוסמכת. במהלך הבדיקה, בודקים בתחילה איך הנבדק רואה את הכיתוב השחור על הדף הלן , לאחר מכן בודקים אם יש שיפור בקריאה, באמצעות שקפים צבעוניים המונחים על דף או מסך מחשב.
במידה ורואים שיש שיפור בקריאה עם השימוש בשקפים מגיעים למפגש להתאמת עדשות משקפיים מסננות צבע (משקפי אירלן) כפיתרון יעיל ומקיף לבעיה.

העדשות במשקפי אירלן, מאפשרות סינון אורכי גל (הצבעים) שהנבדק אינו מעבד בצורה מדויקת וע"י כך משפר את נראות הטקסט הכתוב על הדף ומבטל הלכה למעשה, את קשיי הקריאה באופן מיידי.
חשוב לציין שלעיתים למרות שהשקפים מועילים, נדרשת עזרה נוספת כמו הוראה מותאמת. האבחון והתאמת מסנני הצבע מתבצעים על ידי מאבחנות מוסמכות בשיטת אירלן בלבד.

נגן וידאו אודות כיצד נראים טקסטים כתובים על דף ?אצל אנשים עם תסמונת אירלן
נגן וידאו אודות ילד עם קשיי קריאה ללא משקפי אירלן וקריאה שוטפת עם משקפי אירלן - דוגמא לשיפור מיידי

כיצד חווים בעלי סימפטום אירלן קריאה מדף?

להלן תיאור קשיים בקריאה שיכולים לנבוע מעומס חזותי (אירלן):

1. אי נוחות חזותית: אנשים עם תסמונת אירלן עלולים לחוות אי נוחות או תסמינים גופניים בזמן הקריאה, כגון :כאבי ראש, סחרחורת,מאמץ בעיניים או עייפות. הם נדרשים להפסקות תכופות בקריאה, וחלקם משתדלים להימנע מקריאה.
השימוש בשקפים צבעוניים או בעדשות צבעוניות נועד להפחית תחושות לא נוחות אלו ולאפשר חווית קריאה רגועה יותר וממושכת יותר.
2. עיוותים חזותיים: אנשים עם עומס חזותי(אירלן) אומרים שהם רואים את הכיתוב השחור על גבי נייר עם אחד או יותר מהעיוותים הבאים: הכתוב זז , נראה מטושטש, משתנה, דוהה, עולה ומתבלבל. הרקע הלבן לעיתים מסנוור, בולט ומציק.מסנני הצבע מפחיתים את העיוותים החזותיים הללו, עד לביטול מוחלט וגורמים לטקסט להיראות ברור ויציב.
3. שטף קריאה: קשיים בשטף הקריאה:קריאה איטית, הפסקות תכופות או היסוסים, יכולים להיות קשורים לתסמונת אירלן. שימוש במסנני צבע מאפשר לשפר את שטף הקריאה על ידי הפחתת העומס החזותי ומאפשר מעקב ויזואלי רגוע יותר של הטקסט.
4. הבנת הנקרא: עומס חזותי (אירלן) מגביר אתגרים בהבנה ושימור מידע בזמן הקריאה, מאחר ורוב הקשב מופנה לפיענוח. הפחתת עיוותים חזותיים ושיפור נוחות חזותית, משפרים את הבנת הנקרא וזכירה של הכתוב.
יעילות קריאה: קשיים תפיסתיים חזותיים הקשורים לתסמונת אירלן גורמים לחוסר יעילות בקריאה, מאחר ונדרשת קריאה חוזרת של הטקסט כדי להבין.
5. קשייי קשב וריכוז: מגבירים את קשיי הקריאה. ישנם אנשים המתקשים להתרכז בקריאה, בכתיבה, בעבודה מול מחשב, כאשר הגורם לכך הוא עומס חזותי/ אירלן . לאנשים אלה יש קושי להתמיד במשימה, הם נעשים חסרי מנוחה, עצבנים או עייפים בשעה שהם לומדים, קוראים, או נדרשים לכל פעילות חזותית

שיטת אירלן שמה לה למטרה להקל על המתקשים בקריאה ומתמודדים עם עומס חזותי. ולעזור להם לייעל את העיבוד החזותי. מטרות אלו מובילות להגברת יעילות הקריאה והפחתת עומס חושי עומס נפשי.

נגן וידאו אודות השיפור בקושי קריאה של רות
נגן וידאו

למה לסבול, יש פתרון! »

ילדים עם קשיי קריאה – חווים גם קשיים אחרים!

אצל ילדים הסובלים מקושי בעיבוד חזותי, שימוש במשקפי אירלן, משפר קשיי קריאה, בעיות קשב וריכוז, קשיי למידה ואפילו סרבול מוטורי (תפיסת כדור לדוגמא), אולם לא רק! קשיי קריאה אצל ילדים, מוביל לחוסר מקובלות חברתית בכיתה ובבית הספר, ירידה בביטחון העצמי ובערך העצמי של הילד, ויכולות אף להתבטא בתסכולים רבים. אצל ילדים רבים, שמתחילים להרכיב משקפי אירלן, חל שיפור מיידי ומשמעותי במקובלות העצמית, במצבו החברתי ובתחושת הביטחון העצמי. ילדים ומבוגרים, מעידים על שינוי משנה חיים, לא פחות מכך ומחלקים את חייהם, לפני ואחרי משקפי אירלן!

יתרונות השימוש במשקפי אירלן למתמודדים עם קשיים בקריאה

שימוש במשקפי אירלן הינו פתרון פשוט יעיל ומוכח לילדים ומבוגרים הסובלים מבעיות כתוצאה מקושי בעיבוד חזותי ,קשיי קריאה ודיסלקציה על רקע חזותי.
שימוש במשקפי אירלן כבר קיים למעלה מ-40 שנה ברחבי העולם והועיל למאות אלפים.

אדם שמרכיב משקפי אירלן מרגיש את השיפור המיידי והפשוט שהם גורמים:
המשקפיים מפחיתים את עוצמת האור ויוצרים תחושת הקלה מיידית מהסינוור.
הרקע הלבן בדף פחות מציק.
עדשות המשקפיים מסננות הצבע מונעות עיוותים של הכתוב כמו: תזוזה, דהייה, טשטוש, ואף היעלמות של אותיות, תווי מוזיקה, סימני פעולות בחשבון ועוד.
לעיתים קרובות באמצעות הרכבת משקפי אירלן טווח שדה הראיה של הנבדקים גדל, ע"י כך הם רואים יותר מילים בו זמנית על הדף וגם מתמצאים בטקסט טוב יותר.
בעת הקריאה, משקפי אירלן מאפשרים ראיה חדה יותר ומקלים על עיבוד המידע החזותי במוח. כתוצאה מכך, יש למשתמשים בהם יכולת קריאה משופרת והבנת טקסט טובה יותר הם חווים יותר הצלחות במערכות החינוך וחשים שיפור באיכות חייהם היומיומיים.

נגן וידאו
נגן וידאו אודות שיפור מיידי בקריאת אותיות ללא ועם שקף מיוחד

בדיקת התאמה למשקפי אירלן

מטרת הבדיקה והתאמת עדשות מסננות צבע, היא למצוא צבע או שילוב של צבעים בעוצמה כזו שתסנן את אורכי הגל הגורמים לנבדק את הבעיות החזותיות.
מידת יעילות עדשות המשקפיים מסננות הצבע תיקבע ע"י התאמה אישית.
הדיוק בסינון גלי האור המפריעים לנבדק, הוא שיוצר את השינוי המשמעותי וההקלה.

התהליך נעשה בשני שלבים:
שלב הראשון: מגיעים לאבחון הבודק אם הנבדק מתמודד עם עומס חזותי(אירלן) ובאיזו מידה, ומתאימים לו שקפים צבעוניים לקריאה.
שלב השני: מגיעים להתאמת עדשות משקפיים מסננות צבע, לאחר שנוכחים ביעילות השקפים הצבעוניים, כלומר בהפחתת קשיי הקריאה ובאי הנוחות הכרוכה בה.

הדיוק בהתאמת הצבע לנבדק הוא זה שעושה את השינוי הכל כך משמעותי, אשר מאפשר לנבדק לראות מבעד לעדשות צבעוניות את העולם בצבעים טבעיים ואת הדף לבן, כלומר העדשות לא צובעות לו את הנראה.
קשיי הקריאה פוחתים משמעותית עם משקפי אירלן, מאחר והעדשות מסננות הצבע מפחיתות את הסינוור מהדף ועוצרות את תזוזת האותיות.

לאחר ההתאמה, המשתמש מקבל את המשקפיים האישיים שלו ומקבל הדרכה על השימוש הנכון והתחזוקה של המשקפיים.

חשוב לציין ששיטת אירלן אינה פתרון לכל קשיי הקריאה. בעיות קריאה יכולות לנבוע מגורמים שונים, כמו: קשיים ב:עיבוד שפה, מודעות פונולוגית ,קשיים בהבנת הנקרא ועוד.

אודות שיטת אירלן בתקשורת

כתבה עם אירלן ב ynet
כתבה על תסמונת אירלן באתר YNET (לחצו לקריאת הכתבה המלאה)

למה לסבול, יש פתרון! >>

שיטת אירלן מקלה על הקריאה לאלה הסובלים מכמה מהקשיים הבאים:

קושי בהבנת הנקרא: 

  • קריאה לא מדויקת
  • קריאה תחת אור עמום
  • דילוג על מילים או שורות
  • קריאה איטית ומהוססת
  • עושים הפסקות בקריאה. (מסיטים את העיניים מהדף)
  • מאבדים את מקום הקריאה
  • נמנעים מקריאה

מתלוננים בשעת הקריאה על: 

  • עייפות
  • כאבי עיניים, גרוד בעיניים
  • חוסר מנוחה ועצבנות
  • כאבי ראש
  • סחרחורת
  • כאבי בטן

סימנים אחרים:

  • שפשוף עיניים
  • מצמוץ רב
  • קריאה תוך התקרבות לדף
  • קירוב והרחקת הדף לסירוגין תוך כדי קריאה
  • עושים הפסקות תכופות במהלך הקריאה
  • רגישות לאור

במהלך התאמת עדשות למשקפי אילן, ניתן להבחין בברור בשינוי המיידי בכתיבה, אם וללא המשקפיים.

לסיכום

שיטת אירלן נועדה לילדים ומבוגרים המתקשים בקריאה או מתעייפים ממנה, כתוצאה מעומס חזותי הנוצר מרגישות לאור.
השיטה שואפת להקל על בעיות אלו על ידי שימוש בשקפים צבעוניים, כפיתרון זמני, ועדשות משקפיים מסננות צבע כפיתרון לאורך זמן, יעיל ומקיף.
שקפים צבעונייםומשקפי אירלן המותאמים אישית, הם כלים מועילים ויעילים לטיפול בבעיות חזותיות. הם מסייעים לשפר את הקריאה הן מבחינת הפיענוח והן מבחינת הבנת הנקרא.
ההקלה בעומס החזותי מאפשרת ראיה חדה יותר, יוצרת תחושת רוגע ומאפשרת למידה מוצלחת ושיפור באיכות החיים.
עם זאת, יש לזכור כי השיטה והמשקפים אינם מיועדים לטיפול בבעיות רפואיות בעין עצמה.
כמו כן לעיתים ישנם אנשים שמתמודדים עם אירלן וקשיים נוספים, כך שהפיתרון יהיה חלקי בלבד.
השימוש במשקפי אירלן ובשיטת אירלן זכה להצלחה רבה בקרב אנשים המתמודדים עם עומס חזותי (אירלן).
מרכיבי משקפי אירלן מדווחים על תחושה כללית רגועה יותר ושיפור מוחשי ביכולת הקריאה, הראיה המרחבית והתקשורת הבין אישית.
כמו כן, הרכבת עדשות משקפי אירלן לאורך היום מקלה על תסמינים פיזיים כמו: עייפות עיניים, כאבי ראש, מיגרנות ובחילות.

הבהרה משפטית

 המידע והתכנים המופיעים באתר זה נועדו לשם אספקת אינפורמציה כללית בלבד ואינם בגדר המלצה, עצה רפואית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם מומחה על בסיס אישי ופרטני. מטרתם של התכנים הכתובים באתר היא לסייע בידי המעיינים בו ולהרחיב את בסיס הידע שלהם בנושאים המובאים בו טרם הפנייה למומחה הרלוונטי.

צרו איתנו קשר

השאירו פרטים ואנו ניצור אתכם קשר בזמן הקרוב

דילוג לתוכן